Nastavkom istraživanja stranice prihvatate upotrebu kolačića. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije i/ ili ne želite da imate kolačiće kada koristite stranicu, posetite deo O kolačićima.

Slažem se
Strategija ozdravljenja preduzeća u kriznim uslovima poslovanja privrede Republike Srbije (111479)

Strategija ozdravljenja preduzeća u kriznim uslovima poslovanja privrede Republike Srbije (111479)

Rukovodilac projekta: dr Nataša Cvetković

Trajanje projekta: 2002-2005

Sadržaj istraživanja

Imajući u vidu specifičnost situacije u kojoj se nalaze preduzeća u Srbiji, a koju karakteršse opšta nelikvidnost, gubici, ugroženost egzistencije većine preduzeća i sl. istraživanje je usmereno na sledeća relevantna područja.

Prvo značajno područje istraživanja je sagledavanje tendencija koje se odigravaju u svetu u oblasti restrukturiranja preduzeća. Pri tome je potrebno analizirati strategije restrukturiranja ne samo u razvijenim zemljama zapada već i u zemljama u tranziciji, jer njihovo iskustvo može biti od velikog značaja za nastupajuće promene u srpskim preduzećima. Empirijskim istraživanjem potrebno je ustanoviti sadržaj i karakteristike "bolesti" domaćih preduzeća. Pored navedenih i podaci o broju zaposlenih na prinudnom odmoru, stečaju i likvidaciji preduzeća u Srbiji treba da ukazu na potrebu za promenom strategije ozdravljenja. Kod velikog broja preduzeća izuzetno su izraženi simptomi bolesti i krize. Potrebno ih je identifikovati i na sistemu uzorka, analizom tržisnih, tehnoloskih, finansijskih i dr. podataka odabranih preduzeća, rangirati po učestalosti ispoljavanja. Identifikacija odnosno dijagnosticiranje simptoma bolesti i krize je preduslov za utvrđivanje njenih uzoraka. Od prepoznavanja i definisanja uzroka krize zavisiće sadržaj elemenata strategije ozdravljenja tj. mere i akcije koje treba preduzeti. Preduzeće ne može iz svih kriznih situacija uspešno da izađe. U zavisnosti od dubine krize i obima preduzetih mera ozdravljenja potrebno je izvršiti selekciju strategijskih opcija ozdravljenja. Pri formulisanju uspešne strategije ozdravljenja, potrebno je voditi računa ne samo o pomenutim faktorima (simptomi, uzroci i jačina krize, karakteristike grana, struktura troškova i dr.) već i o strategijskom i operativnom zdravlju preduzeća. Reč je o kombinovanju većeg broja tekućih i operativnih mera, tj. o pripremi strategijskih i operativnih planova ozdravljenja.

Cilj istraživanja

Strategije ozdravljenja obuhvataju široko polje analize koja nameće brojne dileme i zahteva rešavanje niza pitanja strategijske, organizacione, finansijske i tehničke prirode. Relativno je da se izborom adekvatne strategije obezbede uslovi za revitalizaciju preduzeća. Otuda je cilj istraživanja da se blagovremenim identifikovanjem krize i formulisanjem strategijske opcije za ozdravljenje doprinese stvaranju uslova za buduće uspešno poslovanje i rast preduzeća.